به گزارش آلاچیق خبر / افزایش تقاضای برق در کنار ساختار سنتی تولید، صنعت برق ایران را در نقطه‌ای حساس قرار داده است؛ نقطه‌ای که ادامه مسیر گذشته می‌تواند هزینه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی را تشدید کند. در چنین شرایطی، حرکت به سمت مصرف هوشمند و توسعه انرژی‌های پاک، نه یک انتخاب تجملی، بلکه ضرورتی برای پایداری شبکه، رشد اقتصادی و حفظ محیط‌زیست به شمار می‌رود.
جعفر نصر اصفهانی | مدیر روابط عمومی 

برخی از محققان و کارشناس ها معتقدند تأمین انرژی برق به‌عنوان رکن اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشورهای صنعتی محسوب می شود اما این مقوله در بازار امروز جای خود را به بهینه سازی مصرف با ورود تکنولوژی های نوین داده است.

انرژی برق امروز دیگر صرفاً یک کالای مصرفی یا زیرساخت فنی به حساب نمی آید، بلکه به یکی از شاخص‌های کلیدی پایداری اقتصادی، امنیت ملی و کیفیت حکمرانی در کشورها ارتقا پیدا کرده است. تجربه های متعدد در جهان نشان می‌دهد که نحوه تولید و مصرف برق، مستقیماً تاثیر بر رشد اقتصادی، تاب‌آوری صنایع و حتی رضایت اجتماعی دارد. در چنین شرایطی، کشورهایی که زودتر به اصلاح الگوی مصرف و تنوع‌بخشی به سبد تولید انرژی روی آورده‌اند، توانسته‌اند همزمان هزینه‌های اقتصادی و فشارهای زیست‌محیطی خود را کاهش دهند و مسیر توسعه پایدار را هموارتر کنند.

این روزها انرژی از یک سو با افزایش روزافزون تقاضای داخلی، صنعتی و خدماتی روبه‌رو است و از سوی دیگر، ساختار سنتی تولید آن  در ایران به‌طور قابل توجهی وابسته به سوخت‌های فسیلی است که این مورد مهم متاسفانه چالش‌های زیست‌محیطی و اقتصادی جدی را پدید آورده است.

طی سال‌های اخیر تحولات جهانی در حوزه انرژی نشان داده است که الگوی توسعه کشورها به‌طور گسترده ای از «مصرف‌محوری» به سمت «بهره‌وری‌محوری» در حال حرکت است.

فشارهای ناشی از تغییرات اقلیمی، محدودیت منابع فسیلی و افزایش رقابت‌پذیری اقتصادی، از جمله فاکتورهایی است که دولت‌ها را ناگزیر کرده است تا هم‌زمان بر مدیریت تقاضای انرژی و تحول در سبد تولید برق تمرکز کنند. در این چارچوب، انرژی دیگر صرفاً یک نهاده تولید نیست، بلکه به پیشران نوآوری، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل شده است.

در دهه اخیر، حرکت به سمت بهینه‌سازی مصرف برق و افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر به‌عنوان یک ضرورت نه تنها برای تاب‌آوری شبکه برق، بلکه برای رشد اقتصادی دانش‌محور و توسعه پایدار در دستور کار سیاست‌گذاران کشور قرار گرفته است.

سال‌ها در ادبیات توسعه این تصور وجود داشت که هرچه مصرف برق یک کشور بیشتر باشد، آن کشور توسعه‌یافته‌تر است. این نگاه شاید در دوره صنعتی‌شدن درست بود، اما امروز با تغییر شکل اقتصادها و پیشرفت فناوری، دیگر نمی‌توان توسعه را فقط با عدد مصرف برق سنجید.

خدمات جایگزین تولید در کشورهای توسعه یافته

امروز در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، مصرف بالای برق الزاماً نشانه پیشرفت نیست. دلیلش هم روشن است؛ فناوری‌ها بهینه‌تر شده‌اند و همان میزان تولید یا خدمات با مصرف برق کمتری انجام می‌شود. از طرف دیگر، اقتصاد این کشورها بیشتر به سمت خدمات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال رفته؛ بخش‌هایی که ارزش افزوده بالایی دارند اما برق زیادی مصرف نمی‌کنند.

در کنار این‌ها، نگاه به توسعه هم تغییر کرده است. توسعه پایدار یعنی زندگی باکیفیت‌تر، نه مصرف بیشتر. یعنی خانه‌ای که با برق کمتر گرم و خنک می‌شود، صنعتی که هوشمندتر تولید می‌کند و شهری که انرژی را هدر نمی‌دهد.

وضعیت مصرف و چالش‌ها

در سال‌های گذشته، مصرف برق در ایران با سرعتی بیشتر از رشد زیرساخت‌های تولید افزایش پیدا کرده است. مواردی از جمله «رشد جمعیت، گسترش صنایع انرژی‌بر و افزایش استفاده از وسایل برقی در بخش خانگی» و جدیداً ظهور ماینرها، فشار بالایی را به شبکه ها و تاسیسات برق تحمیل می کند در حالی که الگوی مصرف همچنان کم‌بازده و پراتلاف باقی مانده و ناترازی میان عرضه و تقاضا را به یکی از چالش‌های جدی صنعت برق تبدیل کرده است و در مقاطع اوج مصرف، خود را به‌صورت محدودیت یا مدیریت اضطراری نشان می‌دهد.

ظرفیت بالقوه انرژی‌های تجدیدپذیر

سال ها غفلت در توسعه انرژی های پاک بخصوص تجدید پذیرها با توجه به توان و پتانسیل بالقوه کشور ایران در تولید آن، استراتژی اشتباهی را در تولید نیروی برق حاکم کرده بود.

خوشبختانه در سال‌های اخیر، اجرای پروژه‌های نیروگاه‌های تجدیدپذیر با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از فناوری‌های هوشمند در پایش و مدیریت نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس خورشیدی شتاب گرفته بطوریکه این مقوله علاوه بر کاهش هزینه‌های بهره‌برداری، امکان مدیریت دقیق‌تر تولید و اتصال مؤثرتر به شبکه را فراهم کرده است.

اما با وجود این پیشرفت‌ها، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد برق کشور هنوز با ظرفیت واقعی فاصله دارد. محدودیت‌های مالی، دشواری تأمین سرمایه، نوسانات ارزی، وابستگی به واردات برخی تجهیزات و معضلات اتصال به شبکه روند توسعه را کند کرده و نیازمند اصلاح سیاست‌ها و تسهیل فرآیندهاست.

دولت در مشوق های خود در جهت تسهیل در روند توسعه ایی نیروگاههای تجدید پذیر اقدامات مثبتی برداشته است و میتوان باور داشت نگاه توسعه محور با افزایش نیروگاههای تجدید پذیر یا نیروگاههای با سوخت پاک می تواند بازیگر نقش اصلی رشد تولید با درنظرگرفتن حفظ محیط زیست باشد.

در پایان می توان به این نکته توجه داشت که حرکت به سمت بهره وری انرژی، بهینه سازی مصرف و مصرف هوشمند با درنظر گرفتن تولید پاک، نه فقط یک انتخاب، بلکه یک نیاز راهبردی برای آینده انرژی ایران است. چالش های پیش روی این گذار با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی، فناوری‌های نوین و سیاست‌گذاری هوشمند می‌تواند ایران را به یک الگو در منطقه تبدیل کند.

به گزارش آلاچیق خبر ، طرح هوشمندسازی صنعت برق به‌عنوان یکی از ارکان اصلی ۱۴ مگاپروژه دوم وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار ۱۴۰۵، از ابتدای سال جاری با تمرکز بر مشترکان پرمصرف، مراکز حساس و نقاط گلوگاهی شبکه در دستور کار قرار گرفته و به‌تدریج به یک برنامه فراگیر ملی تبدیل شده است.

۳ بازه زمانی، یک جهش عملیاتی
بر اساس گزارش تجمیعی عملکرد شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور، اجرای طرح در سال ۱۴۰۴ در سه مقطع زمانی قابل تحلیل است.
در بازه ابتدای سال تا ۱۵ مهرماه، حدود ۵۱۵ هزار کنتور هوشمند تعویض و نصب شده است.
با ابلاغ سیاست‌های جدید وزارت نیرو و تأکید ویژه بر تسریع اجرای مگاپروژه‌ها، از ۱۵ مهر تا هفته اول بهمن‌ماه، سرعت اجرای طرح افزایش چشمگیری یافته و در این بازه حدود ۶۶۶ هزار کنتور دیگر نصب شده است.
در مجموع، تعداد کنتورهای هوشمند تعویض‌شده در سال جاری به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه رسیده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، مجموع تعویض کنتورهای هوشمند کشور حدود ۴۰۰ هزار دستگاه بوده که بیانگر افزایش سه‌برابری عملکرد در سال جاری است.

فلسفه طرح؛ مدیریت هوشمند به‌جای محدودیت 
مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر بارها تاکید کرده است: هدف از اجرای طرح هوشمندسازی، «قطع برق یا اعمال محدودیت بدون اطلاع» نیست، بلکه داده‌محور کردن تصمیم‌گیری در صنعت برق و فراهم‌سازی امکان مشاهده و کنترل مصرف برای مشترکان و مدیران شبکه است.
در همین راستا، محسن ذبیحی، معاون هماهنگی توزیع توانیر و مجری طرح هوشمندسازی صنعت برق کشور نیز بارها اعلام کرده است که کنتور هوشمند، ابزار اصلی گفت‌وگوی صنعت برق با مشترک و پایه مدیریت بار در دوره‌های اوج مصرف به شمار می‌رود؛ ابزاری که بدون آن، عبور پایدار از اوج بار ممکن نخواهد بود.

۱۰ استان پیشرو در اجرای طرح هوشمندسازی
بررسی جدول عملکرد شرکت‌های توزیع نشان می‌دهد که در حوزه اجرا، تعدادی از استان‌ها و شرکت‌ها نقش پیشران داشته‌اند.
بر اساس مجموع اقدامات ثبت‌شده، ۱۰ استان پیشرو در اجرای طرح هوشمندسازی به شرح زیر هستند:
شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ
شرکت توزیع نیروی برق استان تهران
شرکت توزیع نیروی برق البرز
شرکت توزیع نیروی برق قم
شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی 
شرکت توزیع نیروی برق مشهد
شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی
شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی
شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان
شرکت توزیع نیروی برق شهرستان اصفهان
این استان‌ها بیشترین سهم را در تعویض و نصب کنتورهای هوشمند داشته‌اند و عملاً بار اصلی پیشبرد طرح در سطح کشور را بر دوش کشیده‌اند.

آمادگی اجرایی؛ ۹۰۰ گروه فعال در کشور
بر اساس این گزارش، در حال حاضر حدود ۹۰۰ گروه عملیاتی در سراسر کشور برای اجرای طرح هوشمندسازی سازماندهی و فعال شده‌اند؛ ظرفیتی که نشان می‌دهد صنعت برق از نظر نیروی انسانی و توان اجرایی، آمادگی لازم برای تحقق اهداف تعیین‌شده تا اوج بار ۱۴۰۵ را دارد.

گلوگاه اصلی؛ کمبود و عدم موجودی کنتور
در کنار این پیشرفت‌ها، گزارش وضعیت تأمین تجهیزات اندازه‌گیری نشان می‌دهد تأمین کنتور به یکی از چالش‌های اصلی طرح تبدیل شده است. بر اساس گزارش شرکت‌های توزیع، استان‌ها و مناطقی از جمله: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، همدان، استان تهران، سمنان، فارس، خوزستان، زنجان، یزد، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، کردستان، کرمانشاه، بوشهر، البرز، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و لرستان با عدم موجودی یا کمبود جدی کنتور مواجه هستند.
همچنین گزارش‌ها حاکی است حدود ۱۴ شرکت توزیع فاقد موجودی کنتور و حدود ۱۱ شرکت دیگر در آستانه اتمام موجودی قرار دارند؛ موضوعی که در صورت تداوم، می‌تواند بخشی از ظرفیت اجرایی ایجادشده را بلااستفاده کند.

پیگیری‌های توانیر برای پشتیبانی از طرح
این گزارش می‌افزاید: شرکت توانیر در ماه‌های اخیر، جلسات متعددی با کنتورسازان داخلی برگزار کرده و اقدامات حمایتی متعددی از جمله تسویه بدهی‌ها، پیگیری تخصیص ارز، تسهیل فرآیندهای مالی و ارزی و حمایت از تولید داخل را در دستور کار قرار داده است.
با این حال، به گفته مسئولان طرح، زمان‌بندی تولید و تحویل کنتور همچنان به عنوان مهمترین دغدغه‌ اصلی در مسیر تحقق هدف نصب ۹ میلیون کنتور هوشمند تا اوج بار ۱۴۰۵ به شمار می‌رود.
مجموع داده‌ها و آمارها نشان می‌دهد طرح هوشمندسازی صنعت برق در سال ۱۴۰۴ در حوزه کاهش ناترازی وارد مرحله‌ بی‌سابقه‌ای از اجرا شده است که در صورت تأمین کنتور به میزان مورد نیاز، نتایج ارزنده‌ای به همراه خواهد داشت.
افزایش سه‌برابری تعویض کنتور نسبت به سال گذشته، شکل‌گیری شبکه گسترده گروههای عملیاتی و پیشتازی چندین استان، بیانگر عزم جدی صنعت برق برای مدیریت هوشمند مصرف و افزایش تاب‌آوری شبکه است؛ مسیری که تداوم موفق آن، بیش از هر عامل دیگری، به پایداری زنجیره تأمین کنتور و همراهی تولیدکنندگان داخلی وابسته خواهد بود.

به گزارش آلاچیق خبر ، در نشست اختتامیه ارزیابی، نقاط قوت و تجارب موفق شرکت به‌عنوان شاخص‌ها و الگوهای قابل انتقال به سایر شرکت‌های توزیع برق کشور شناسایی و مورد تحلیل، بررسی تخصصی و تبادل نظر قرار گرفت. در این نشست، مدیرعامل، ناظرین عالیه توانیر،معاونین و مدیران شرکت حضور داشتند و بر تعمیم این تجربیات در سطح صنعت برق کشور تأکید شد.

 
 

به گزارش آلاچیق خبر ، ابوالفضل اسدی،به تشریح اقدامات این شرکت در توسعه شبکه سراسری برق با اولویت رفع محدودیت‌های شبکه پرداخت و گفت: در جهت ارائه بخشی از کارنامه دولت چهاردهم، همزمان با دهه فجر امسال ۲۴۳ طرح صنعت برق با اعتباری بالغ بر ۵۵ هزار میلیارد تومان آماده افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه سه محور جلوگیری از حبس تولید، بهبود ولتاژ شبکه و رفع پرباری تأسیسات شبکه راهبردهای اصلی بخش توسعه شبکه انتقال و فوق‌توزیع را تشکیل می‌دهد، افزود: در همین چارچوب، تاکنون عملیات اجرایی بیش از ۱۳۰ طرح حیاتی آغاز شده و بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این طرح‌ها پیش‌بینی شده است.

اسدی با اشاره به محدودیت‌های منابع مالی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها تصریح کرد: با وجود این چالش‌ها، به‌واسطه همت و تلاش کارکنان صنعت برق، پیشرفت‌های قابل توجهی در توسعه شبکه انتقال و فوق‌توزیع کشور حاصل شده است؛ به‌گونه‌ای که در قالب ۲۴۳ طرح آماده افتتاح، افزایش ظرفیت پستهای انتقال به میزان ۴۳۸۵ مگاولت‌آمپر و ۳۳۲۸ مگاولت‌آمپر در بخش فوق‌توزیع و همچنین احداث ۱۳۲۵ کیلومتر مدار خطوط انتقال و فوق‌توزیع بهره‌برداری می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر در پایان با ابراز امیدواری نسبت به نتایج این اقدامات گفت: با اجرای طرح‌های گسترده در بخش توسعه شبکه انتقال و فوق‌توزیع، انتظار می‌رود در تابستان سال آینده، وضعیت شبکه برق کشور از نظر گلوگاه‌ها و محدودیت‌ها به‌مراتب بهتر از امسال باشد.

به گزارش آلاچیق خبر ، مسعود خانی با بیان این که صورت‌های مالی حسابرسی‌شده صنعت برق (گروه توانیر و گروه تولید حرارتی) نشان می‌دهد صنعت برق در سال ۱۴۰۳ با زیان خالص ۲۲۶ هزار میلیارد تومان مواجه بوده است، تاکید کرد: این زیان نه یک پدیده مقطعی، بلکه حاصل شکاف ساختاری میان قیمت تمام‌شده برق و تعرفه‌های فروش، همراه با تکالیف قانونی (فروش برق به قیمت کمتر از قیمت تمام شده برای بسیاری از مشترکین خانگی و کشاورزی) بدون تأمین مالی پایدار است.

مطالبات از مشترکان برق به 110 هزار میلیارد تومان رسید
وی افزود: در همین چارچوب، بدهی انباشته به نیروگاه‌ها، پیمانکاران، فروشندگان تجهیزات و نظام بانکی به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده که فشار نقدینگی شدیدی بر کل زنجیره ارزش برق وارد کرده است. 
مدیرکل دفتر تلفیق و اطلاعات مالی با اعلام این که تا پایان دی‌ ۱۴۰۴، مطالبات از مشترکان برق به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده که ۶۷ هزار میلیارد تومان آن مربوط به مشترکان صنعتی است، تصریح کرد: ۴۴ واحد صنعتی بزرگ به‌تنهایی ۳۹ هزار میلیارد تومان بدهی برق دارند که موجب اختلال چرخه نقدینگی صنعت برق شده و امکان ایفای تعهدات صنعت برق به تولیدکنندگان و پیمانکاران را به‌شدت کاهش می‌دهد.

درآمد 160 هزار میلیارد تومانی از فروش برق به مشترکان
وی در ادامه افزود: کل درآمد فروش به مشترکان در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بوده که شامل فروش انرژی، ترانزیت و مابه‌التفاوت اجرای مقررات است. این عدد به‌روشنی نشان می‌دهد که حتی اگر کل درآمدها به‌موقع وصول ‌شود، باز هم شکاف عمیقی با هزینه‌های واقعی تولید، انتقال و توزیع برق وجود دارد. این بدان معناست که مساله فقط «عدم وصول مطالبات» نیست، بلکه ناترازی ذاتی مدل مالی صنعت برق است که با عدم پرداخت به موقع صورتحسابهای برق تشدید می‌شود.

عدم پرداخت صورتحساب برق توسط صنایع افزایش هزینه تأمین مالی را به دنبال دارد
به گفته خانی، عدم پرداخت صورتحساب برق توسط صنایع، یک حلقه بازخورد منفی ایجاد می‌کند، به طوری که نخستین اثر آن، انباشت مطالبات بخش خصوصی است. 
وی در همین زمینه اضافه کرد: نیروگاه‌های غیردولتی، پیمانکاران EPC و سازندگان تجهیزات با تأخیرهای طولانی در دریافت مطالبات مواجهند که مستقیماً به کاهش توان تعمیرات، نوسازی و حتی استمرار تولید در نیروگاهها و بهره‌برداری از شبکه‌های برق منجر می‌شود.
مدیرکل دفتر تلفیق و اطلاعات مالی توانیر اضافه کرد: عدم پرداخت صورتحساب برق توسط صنایع همچنین افزایش هزینه تأمین مالی را به دنبال دارد، چرا که فعالان بخش خصوصی ناچار به استقراض کوتاه‌مدت با نرخ‌های بالا می‌شوند. 

ناترازی برق نتیجه مستقیم کم‌سرمایه‌گذاری مزمن است
خانی افزود: تضعیف انگیزه سرمایه‌گذاری جدید اثر منفی دیگری است که عدم پرداخت صورتحساب برق توسط صنایع برجای می‌گذارد. بازده واقعی طرحهای تولید برق، با لحاظ ریسک وصول مطالبات، به شدت کاهش می‌یابد. در سطح بعد، سرمایه‌گذاری جدید در ظرفیت تولید و شبکه‌های برق متوقف یا به تعویق می‌افتد. 
مدیرکل دفتر تلفیق و اطلاعات مالی توانیر در ادامه خاطرنشان ساخت: ناترازی برق نتیجه مستقیم کم‌سرمایه‌گذاری مزمن است. وقتی جریان نقدی صنعت منفی است و بدهی‌ها انباشته می‌شود، ظرفیت جدید به‌اندازه رشد تقاضا ایجاد نمی‌شود و نگهداشت ظرفیت موجود نیز آسیب می‌بیند.
وی در عین حال تاکید کرد: از نگاه اقتصادی، تا زمانی که اصلاح هم‌زمان تعرفه‌ها، وصول مطالبات و تسویه بدهی‌های انباشته رخ ندهد، ناترازی یک پیامد اجتناب‌ناپذیر خواهد بود که زیان آن به همه حتی آنهایی که صورتحساب برق مصرفی خود را به موقع پرداخت می‌کنند، خواهد رسید. از سوی دیگر در شرایط ناترازی، اولویت‌بندی تأمین برق اجتناب ناپذیر بوده و صنایع پرمصرفی که هم‌زمان سهم بالایی در بدهی‌های معوق دارند، بیشترین ریسک قطع یا محدودیت برق را تجربه می‌کنند.

عدم پرداخت صورتحساب در میان‌مدت به کاهش قابلیت اطمینان شبکه و محدودیت تأمین برق صنایع منجر می‌شود
به گفته خانی، از نگاه اقتصادی نیز، عدم پرداخت صورتحساب برق در کوتاه‌مدت ممکن است به‌عنوان تأمین مالی غیررسمی برای صنایع تلقی شود، اما در میان‌مدت به کاهش قابلیت اطمینان شبکه و محدودیت تأمین برق همان صنایع منجر می‌شود و این یک رابطه علّی و نه یک تصمیم اداری است. مدیرکل دفتر تلفیق و اطلاعات مالی توانیر در پایان یادآور شد: البته در آیین‌نامه اجرایی بند «ژ» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۴ مقرر شده که باید بدهکاران بزرگ کالاها و خدمات دولتی از جمله مصرف‌کنندگان برق اطلاع‌رسانی عمومی شوند که امیدواریم بدهکاران صنعتی بزرگ در اسرع وقت نسبت به تسویه بدهی خود اقدام کنند تا از لطمه به اعتبار اجتماعی آنها (ناشی از اطلاع جامعه از عدم پرداخت بدهی برق و اجحاف آنها به سایر مصرف کنندگان)، اجتناب شود.

به گزارش آلاچیق خبر ، مصطفی رجبی مشهدی با تشریح روند توسعه صنعت برق کشور اظهار داشت: از ابتدای انقلاب تاکنون، ظرفیت نیروگاهی ایران حدود ۱۴ برابر افزایش یافته، در حالی که این شاخص در سطح جهان به‌طور متوسط ۴.۵ برابر رشد داشته است.
به گفته وی، تولید برق کشور نیز بیش از ۲۳ برابر شده، در حالی که رشد تولید برق در دنیا حدود ۳.۴ برابر بوده که نشان می‌دهد شتاب توسعه صنعت برق ایران حدود ۶.۷ برابر میانگین جهانی است.

مهار بی‌سابقه تقاضا؛ ۹ درصد کمتر از روند پیش‌بینی‌شده
مدیرعامل توانیر با اشاره به عملکرد سال ۱۴۰۴ گفت: در ابتدای این سال پیش‌بینی می‌شد حداکثر تقاضای برق کشور حدود ۶ درصد افزایش یابد، اما با اجرای برنامه‌های گسترده مدیریت مصرف، نه‌تنها این افزایش محقق نشد، بلکه کاهش واقعی حدود ۳ درصدی در اوج بار رقم خورد.
رجبی مشهدی تأکید کرد: در مجموع، تقاضای برق کشور ۹ درصد کمتر از روند طبیعی پیش‌بینی‌شده بود که این موضوع برای نخستین بار در صنعت برق کشور اتفاق افتاد.

 افق ۱۴۰۵؛ تثبیت اوج مصرف و کاهش ناترازی
وی با اشاره به برنامه‌های پیش‌رو افزود: هدف‌گذاری صنعت برق در سال ۱۴۰۵، تثبیت حداکثر تقاضای برق در سطح ۷۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات است.
به گفته رجبی مشهدی، این هدف از طریق توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، نصب کنتورهای هوشمند، بهینه‌سازی کولرهای آبی و گازی، ارتقای بهره‌وری انرژی و تداوم برنامه‌های مدیریت مصرف دنبال می‌شود.

 ۲۲ سال پایداری شبکه؛ بدون حتی یک خاموشی سراسری
مدیرعامل توانیر با اشاره به رکورد پایداری شبکه برق کشور گفت: از سال ۱۳۸۲ تاکنون، شبکه برق ایران حتی یک مورد خاموشی سراسری (Blackout) را تجربه نکرده است؛ دستاوردی که به‌گفته وی، در سطح منطقه و حتی بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته کم‌نظیر است.
رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: این در حالی است که طی سال‌های اخیر، کشورهای مختلفی از جمله اسپانیا، پرتغال، هند، پاکستان و بنگلادش خاموشی‌های گسترده با میلیون‌ها نفر جمعیت متاثر را تجربه کرده‌اند.

هوشمندسازی صنعت برق؛ از پایش ملی تا هوش مصنوعی
وی توسعه هوشمندسازی را یکی از محورهای اصلی تحول صنعت برق دانست و گفت: در این مسیر، نخستین مرکز ملی پایش و کنترل مصرف برق کشور راه‌اندازی شده و بیش از ۲ میلیون کنتور هوشمند نصب شده است که رکورد نصب سالانه را شکسته است.
به گفته رجبی مشهدی، بیش از ۲ میلیون محدودکننده مصرف برای مشترکان پرمصرف فعال شده و با ایجاد دریاچه داده شامل بیش از ۱۱۰۰ میلیارد رکورد اطلاعاتی، امکان تحلیل هوشمند مصرف، شناسایی بارهای نامتعارف و مقابله با استخراج غیرمجاز رمزارز فراهم شده است.

بومی‌سازی تجهیزات راهبردی؛ اقتدار فنی صنعت برق
مدیرعامل توانیر با اشاره به دستاوردهای فناورانه صنعت برق اظهار داشت: بومی‌سازی هادی‌های انتقال توان پرظرفیت برای نخستین بار در کشور، سه‌برابر شدن ظرفیت انتقال برق جزیره قشم، ساخت بزرگ‌ترین ترانسفورماتور یکپارچه ایران با ظرفیت ۵۰۰ مگاولت‌آمپر و تولید ترانسفورماتورهای کم‌تلفات نسل جدید از جمله اقدامات شاخص در این حوزه است.
وی همچنین از توسعه شبکه فیبر نوری صنعت برق به طول ۳۸ هزار کیلومتر به‌عنوان دومین شبکه گسترده فیبر نوری کشور یاد کرد.

 انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری؛ مسیر آینده صنعت برق
رجبی مشهدی با تأکید بر نقش انرژی‌های نو گفت: احداث نیروگاه بادی ۲.۵ مگاواتی برای نخستین بار در کشور، راه‌اندازی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی میل نادر در سیستان و بلوچستان، توسعه توربین گاز پیشرفته MGT-75 ساخت داخل و رشد شتابان ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر با هدف‌گذاری تا پایان ۱۴۰۵ از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در این بخش است.
وی افزود: ساماندهی و توسعه طرح‌های بهره‌وری انرژی در کشور نیز برای نخستین بار به‌صورت منسجم در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت توانیر در پایان تأکید کرد: کارنامه صنعت برق ایران پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که این صنعت، با تکیه بر دانش بومی، مدیریت هوشمند و همراهی مردم، توانسته هم‌زمان پایداری شبکه، کنترل مصرف و توسعه زیرساخت‌ها را محقق کند و با قدرت در مسیر آینده حرکت کند.

به گزارش آلاچیق خبر ، نشست بررسی اجرای طرحهای بهینه‌سازی از سوی صنایع انرژی‌بر مشمول ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق با حضور ابوالفضل اسدی معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی شرکت توانیر و نمایندگانی از وزارت نیرو، ساتبا و انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد در وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برگزار شد.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر هدف از این نشست را هماهنگی جهت آگاهی‌بخشی به صنایع مشمول ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق و برخورداری از منافع مدل بهینه‌سازی صنعت برق ( افزایش سقف مجاز برق مصرفی در ایام اوج بار شبکه ) عنوان کرد.

 اسدی نیروگاههای تکلیفی ماده ۴ را شامل ۹ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و ۱۰۰۰ مگاوات تجدیدپذیر ذکر کرد که طبق قانون باید تا پایان امسال از سوی صنایع انرژی‌بر به مدار بیاید و صنایع مشمول و جامانده از احداث نیروگاه می‌توانند با مشارکت در طرحهای بهینه‌سازی، از تامین برق مازاد بر سقف مجاز تعیین شده در ایام اوج بار شبکه، بهره‌مند شوند. 
وی توسعه ۲.۵ برابری نیروگاههای تجدید پذیر طی یکسال نخست دولت چهاردهم را خاطرنشان کرد و افزود: در حوزه نیروگاه‌های حرارتی، پیش بینی می‌شود۱۰۰۰ مگاوات تا اوج بار تابستان به ظرفیت ۲ هزار و ۷۰۶ مگاواتی بخش صنعت افزوده شود و حدود ۲ هزار مگاوات نیروگاه نیز از سوی صنعت برق به‌مدار می‌آید.

اسدی افزایش ظرفیت نیروگاههای تولید پراکنده تا اوج بار ۱۴۰۵ را حدود ۲۰۰ مگاوات عنوان و با اشاره به کمبود آب سدهای نیروگاهی در نیمه جنوبی کشور، مجموع افزایش ظرفیتهای نیروگاهی تا تابستان آینده را معادل افزایش مصرف برق در بخشهای مختلف ذکر کرد و به تشریح چالش‌ها و راهکارهای مدیریت ناترازی برق در ایران با تأکید بر بهینه‌سازی مصرف و افزایش تولید پرداخت.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر از جمله اقدامات انجام شده در حوزه بهینه سازی سمت تولید طی یکی دو سال اخیر را راه‌اندازی تابلوی برق سبز ، تابلوی برق آزاد و تابلوی صرفه‌جویی عنوان و از افزایش تعداد قراردادهای نهایی شده در این حوزه، از ۲ قرارداد (حوزه روشنایی در کردستان و یزد تا آذر سال گذشته)، به ۴۱ قرارداد در حال حاضر خبر داد که انتظار می‌رود تا پایان امسال به بیش از ۵۰ قرارداد افزایش یابد.

وی افزود: صنایعی که در حوزه بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری کنند معادل صرفه‌جویی حاصل شده، سهمیه مصرف برقشان برای یک بازه ۴ ساله ،افزایش می‌یابد.
گفتنی است از جمله طرحهای بهینه‌سازی ویژه صنایع که برای اوج بار ۱۴۰۵ قابل استفاده است، جایگزینی کولرهای پربازده به جای کولرهای پنجره‌ای، جایگزینی موتورهای پر بازده BLDC در کولرهای آبی، اصلاح سیستمهای روشنایی عمومی و اختصاصی، اصلاح و بهینه‌سازی خطوط تولید و غیره عنوان شده است. 

در این نشست که با ارایه و مقایسه ۳ طرح بهینه‌سازی، شامل مدل گواهی صرفه‌جویی، مدل کارور برق و مدل صنعت همراه بود، ظرفیت پیش‌بینی شده طرحهای بهینه‌سازی در سال گذشته به میزان ۵ هزار مگاوات عنوان شد که امسال به ۱۰ هزار مگاوات ارتقاء یافته است.

حاضران در این نشست همچنین با ارائه گزارشی از فرآیند بازار به تبیین روند صدور گواهی صرفه‌جویی انرژی و فروش آن در تابلوی بهینه‌سازی بورس انرژی پرداختند.
گفتنی است طبق بند ۱۵ دستورالعمل اجرایی، نرخ ترانزیت برای این گواهی ها صفر هست و ارزش هر کیلوواتساعت گواهی صرفه‌جویی برای معاملات ایام غیر اوج به ۲۳۰۰ تومان رسیده و ارزش گواهی ایام اوج بار شبکه نیز در تابستانها نزدیک به تابلوی سبز و کمی بیشتر از ۷ هزار تومان عنوان شده است. 

بر پایه این گزارش، گواهی ها در هر دو نوع اوج و غیر اوج، علاوه بر کاهش محدودیت مصرف انرژی و امکان تسویه قبوض، برای جرایم ماده ۴۶ یا ماده ۲۶ سابق قابل استفاده است و اعتبار گواهی برای سرمایه گذار تا پایان سال شمسی بعد پیش‌بینی شده که تا ۳ ماه بعد از آن نیز برای تسویه قبض و موارد دیگر اعتبار دارد. 

"کارور برق" به طرحهای بهینه‌سازی مصرف پیوست
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر با اشاره به تصویب دستورالعمل "کارور برق"  در دولت، از صدور آیین نامه و اعلام مدل قراردادی این دستورالعمل به شرکتهای توزیع برق در هفته‌های اخیر خبر داد.
"کارور برق" رکن جدیدی در بازار برق و انرژی کشور است که بین مصرف کنندگان و تولید کنندگان برق و شرکتهای توزیع نیرو قرار می‌گیرد.این شرکتها با دریافت پروانه از وزارت نیرو، مجاز به عقد قرارداد با مشترکان مختلف اعم از واحدهای مسکونی و  محله‌ها تا صنایع بزرگ و انرژی بر در کشور هستند.

کاروران برق، مشترکان را در یک بستر واحد گرد هم می‌آورند تا بتوانند با تحقق انرژی صرفه‌جویی شده و دریافت گواهی صرفه‌جویی ، در بازار بهینه‌سازی انرژی مشارکت کنند.
دامنه فعالیت "کارور برق" در ۳ حوزه تعویض و ارتقای بهره‌وری تجهیزات مانند تعویض موتور کولرهای آبی، تعویض کولرهای گازی پنجره‌ای و تعویض روشنایی کم بازده، اقدامات تبلیغی، ترویجی و فرهنگسازی و ارایه مشوقهای متنوع جهت کاهش مصرف برق تعریف شده است.

میزان صرفه‌جویی برق در این طرح بر اساس عدد اعلام‌شده از سوی مشترک محاسبه می‌شود. در ماه نخست، کل برق صرفه‌جویی‌شده‌ی ابرازی به‌طور کامل اختصاص می‌یابد و در ماه‌های بعد، این میزان بر پایه ارزیابی عملکرد واقعی مصرف اصلاح و اعمال می‌شود. همچنین اگر صرفه‌جویی انجام‌شده بیش از مقدار اعلام‌شده باشد، مابه‌التفاوت انرژی متناسب با بازه مصرف، در قالب گواهی صرفه‌جویی انرژی به مشترک اختصاص داده خواهد شد.

گفتنی است میزان صرفه‌جویی حاصل شده از این طرح تاکنون معادل ۱۲۰ میلیون کیلوواتساعت برآورد شده که برای ۹۵ میلیون کیلوواتساعت آن گواهی صرفه‌جویی صادر و معامله شده است.
گزارشها حاکی است در ابتدای آذر امسال مصوبه برای ۳۳ طرح بهینه‌سازی با ۶۸۷ مگاوات کاهش مصرف که معادل ۱۸۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی است، صادر شد که این مقدار در انتهای آذر به ۴۰ طرح با قابلیت ۱۶۰۰ مگاوات کاهش توان سمت مصرف، افزایش یافته است.

به گزارش آلاچیق خبر / محمد مرادی، مدیرعامل این شرکت، اعلام کرد که با احتساب کشفیات گذشته، بیش از ۱۹ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز در استان شناسایی و کنترل شده است؛ حجمی که سال‌ها می‌توانست پایداری شبکه برق و امنیت انرژی استان و حتی کشور را تهدید کند.

🔹 مرادی افزود : ۹۸۰ دستگاه مکشوفه ۹ ماه سالجاری، معادل ایجاد ۲۹۰۰ کیلووات ناترازی و مصرف برق حدود ۸۸۰۰واحد مسکونی در سال  بوده است. همچنین جبران این ناترازی، معادل مصرف بیش از ۲۳ هزار لیتر گازوئیل در یک شبانه‌روز بود؛ اتلافی عظیم که فشار مضاعفی بر منابع ملی و شبکه سراسری برق وارد می‌کرد.

🔹 محمد مرادی تأکید کرد: امحاء ۱۰۰۰ دستگاه ماینر طی سال جاری و برخورد قاطع با متخلفان، ضربه‌ای محکم به مافیای استخراج غیرمجاز رمز ارز در استان بوده و پیام روشنی برای تمامی سودجویان دارد.

🔹 شهروندان می‌توانند محل‌های مشکوک را به سامانه

به گزارش آلاچیق خبر / این اقدام فنی و پیشگیرانه که در سال ۱۴۰۴ و با راهبری شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان در دستور کار قرار گرفته، با هدف شناسایی دقیق نقاط ضعف شبکه، پیشگیری از خاموشی‌های ناخواسته و افزایش قابلیت اطمینان شبکه‌های توزیع برق اجرا می‌شود.

در جریان پایش حرارتی شبکه، عیوبی نظیر قطعی ارتباط، شل بودن اتصالات (جمپرها) و معیوب بودن برخی فیوزها که پیش‌تر توسط پیمانکار تخصصی ترموویژن شناسایی شده بود، پس از بررسی‌های کارشناسی در حال اصلاح و رفع کامل است.

جمشیدی، کارشناس تعمیرات این واحد، با تأکید بر اهمیت این رویکرد فناورانه، اظهار داشت: اجرای تعمیرات مبتنی بر پایش حرارتی، نقش مؤثری در کاهش خاموشی‌ها و افزایش پایداری شبکه ۲۰ کیلوولت ایفا خواهد کرد.

شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و برنامه‌ریزی هدفمند، ارتقای کیفیت برق‌رسانی و تأمین برق پایدار مشترکان را به‌عنوان یک مأموریت ملی دنبال می‌کند.

ون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر با تأکید بر حساس‌تر شدن شرایط شبکه در هفته‌های آینده گفت: تکمیل طرح‌های کنترل‌پذیری، اجرای بدون تبعیض برنامه‌های مدیریت مصرف و پیگیری جدی وصول مطالبات، نقش تعیین‌کننده‌ای در عبور مطمئن صنعت برق از زمستان پیش‌رو دارد.

به گزارش آلاچیق خبر ، محمد اله‌داد در جلسه تشریح وضعیت تأمین سوخت زمستانی با اشاره به روند مصرف و شرایط شبکه اظهار کرد: با توجه به ورود به بازه‌های زمانی حساس‌تر، در صورت تعلل در اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف، فشار بر شبکه به‌صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت و شرایط دشوارتری پیش‌روی صنعت برق قرار می‌گیرد.

 تکمیل کنترل‌پذیری؛ اولویت فوری شرکت‌ها
اله‌داد با اشاره به اهمیت کنترل‌پذیری بار تصریح کرد: کنترل مصرف، مهم‌ترین ابزار صنعت برق برای مدیریت شرایط موجود است و شرکت‌ها باید تکمیل پروژه‌های کنترل‌پذیری را با جدیت دنبال کنند.

وی افزود: برخی شرکت‌ها از جمله کرمان؛ سمنان، سیستان و بلوچستان و خراسان عملکرد مطلوبی داشته‌اند انتظار می‌رود سایر شرکت‌ها نیز مطابق جدول زمان‌بندی، اجرای این طرح‌ها را به پایان برسانند.

ضرب‌الاجل دی‌ماه برای تکمیل پروژه‌ها
معاون انتقال توانیر با بیان اینکه بخش عمده پروژه‌های کنترل‌پذیری باید تا پایان دی‌ماه تکمیل شود، گفت: تاکنون حدود ۷۵۰۰ مگاوات از بار صنایع بزرگ از طریق تجهیزات کنترلی، تحت مدیریت قرار گرفته و ۳۱ نقطه جدید نیز در حال اضافه شدن به این ظرفیت است که با تکمیل آن‌ها، دامنه مدیریت‌پذیری صنایع افزایش خواهد یافت.

اولویت اول مدیریت بار زمستانه صنایع بدهکار هستند
معاون انتقال توانیر با اشاره به افزایش مطالبات صنعت برق گفت: بخش قابل توجهی از مطالبات مربوط به صنایع بزرگ و انرژی‌بر است که توان پرداخت دارند، اما تسویه بدهی‌ها به تعویق افتاده است.
وی تأکید کرد: در شرایط فعلی، ارسال اخطارهای قانونی و استفاده از ابزارهای قراردادی برای قطع و وصل مشترکان بدهکار، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است؛ به‌ویژه آنکه وصول مطالبات، تأمین‌کننده منابع حیاتی برای تعمیر نیروگاه‌ها، توسعه و بهینه‌سازی شبکه است.

اجرای عادلانه مدیریت مصرف؛ خط قرمز توانیر
اله‌داد با تأکید بر رعایت عدالت در اجرای برنامه‌ها تصریح کرد: صنایع مشابه، چه در حوزه برق منطقه‌ای و چه در شرکت‌های توزیع، باید مشمول برنامه‌های یکسان مدیریت مصرف شوند و هرگونه تبعیض میان صنایع هم‌نوع، منجر به ایجاد نارضایتی و چالش‌های اجرایی خواهد شد.

وی افزود: تفاوت قائل شدن میان صنایع فولادی، سیمانی یا سایر صنایع انرژی‌بر در استان‌ها و شرکت‌های مختلف، به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست و همه شرکت‌ها موظف به اجرای دقیق تکالیف ابلاغی هستند.

ضرورت تجهیز مشترکان بزرگ به تجهیزات قطع‌ووصل
معاون انتقال توانیر با اشاره به برخی مشترکان بزرگ فاقد تجهیزات کنترلی گفت: تعدادی از مشترکان پرمصرف و بدهکار ضمن عدم انجام تعهدات فنی اتصال به شبکه هنوز به تجهیزات قطع‌ووصل مجهز نیستند و لازم است شرکت‌ها بر اساس قراردادهای منعقده این نقیصه را هرچه سریع‌تر برطرف کنند تا امکان مدیریت مصرف و مطالبات فراهم شود.

طرحهای حیاتی شبکه؛ نیازمند تأمین منابع
اله‌داد در پایان با اشاره به پروژه‌های توسعه و بهینه‌سازی شبکه تأکید کرد: اجرای پروژه‌های حیاتی عبور از اوج بار آینده، نیازمند تأمین به‌موقع منابع مالی است و انتظار می‌رود در فاز دوم تأمین منابع، پروژه‌های اولویت‌دار و زیرساختی شبکه برق کشور به‌طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: با تکمیل کنترل‌پذیری، اجرای عادلانه مدیریت مصرف و وصول مطالبات، صنعت برق می‌تواند زمستان پیش‌رو را با شرایط بهتری پشت سر بگذارد.

آب و هوا

مزایده املاک مازاد مخابرات

شرکت گاز استان کردستان

شرکت گاز استان کردستان

شرکت گاز استان کردستان

آخرین اخبار
اقتصادی
خرداد 30, 1405
 احسان مشکلانی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان با اشاره به جایگاه ویژه کمیته تخصصی روابط عمومی و اطلاع‌رسانی انرژی، از تلاش‌های ...
اقتصادی
خرداد 29, 1405
سردار دکتر منتظرالمهدی در ادامه یادداشت آورده است: بی‌شک، غرض از تحمیل آشوب جنگ به مردم شریف ایران،  تضعیف اراده ملی و آسیب‌زدن به فرهنگ و هویت ...
اقتصادی
خرداد 29, 1405
🔻مهم‌ترین اقدام شرکت در این حوزه، بهره‌برداری از تصفیه‌خانه متمرکز پساب ذوب‌آهن اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین پروژه بازچرخانی آب در صنعت فولاد کشور است ...

Please publish modules in offcanvas position.