به گزارش آلاچیق خبر / وی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این شرکت اظهار داشت: شرکت مخابرات علاوه بر تأمین اینترنت پرسرعت رایگان بر بستر فیبر نوری برای مدارس سراسر کشور، آمادگی ارائه سایر خدمات نوین ارتباطی از جمله بسترهای دسترسی فیبر نوری، پیاده‌سازی شبکه‌های امن اختصاصی، واگذاری سرشماره‌های مشابه در کلیه مدارس، تأمین مراکز داده و مراکز پشتیبان و سایر خدمات مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش را دارد.

مهندس امامی در ادامه، ضمن تشریح نحوه اجرا و پیاده‌سازی این خدمات، به پرسش‌ها و دغدغه‌های مطرح‌شده از سوی حاضران پاسخ داد و تأکید کرد: تحقق اهداف تفاهم‌نامه منعقدشده میان شرکت مخابرات ایران و وزارت آموزش و پرورش، مستلزم همکاری دوجانبه، به‌ویژه مشارکت فعال رؤسای ادارات فناوری اطلاعات استان‌ها و مدارس با مناطق مخابراتی در سطح استان‌هاست.

وی با ابراز امیدواری نسبت به گسترش این همکاری‌ها، تسریع در اتصال مدارس به زیرساخت فیبر نوری را گامی مؤثر در فراهم‌سازی زمینه بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و ارتقای روزافزون کیفیت آموزش در کشور دانست.

رسانه؛ شریک راهبردی پروژه‌های ملی ارتباطات
به گزارش آلاچیق خبر ، مهندس جعفرپور، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، در آیین امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به سابقه نزدیک به یک قرن فعالیت این شرکت در حوزه ارتباطات کشور اظهار کرد: شرکت مخابرات ایران همواره در زندگی روزمره مردم حضور داشته و امروز در آستانه یکی از مهم‌ترین تحولات تاریخ خود قرار دارد. موفقیت این تحول بدون اطلاع‌رسانی دقیق، شفاف و تعامل مستمر با رسانه‌های حرفه‌ای امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی با تأکید بر نقش راهبردی رسانه‌ها افزود: رسانه‌ها حلقه اتصال پروژه‌های ملی با جامعه هستند و می‌توانند با روایت درست و مسئولانه، زمینه جلب اعتماد و همراهی افکار عمومی را فراهم کنند. این تعامل باید مستمر، هدفمند و فراتر از مناسبت‌ها باشد.

روایت شفاف پروژه مهاجرت و برگردان به فیبر نوری
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در تشریح محورهای همکاری رسانه‌ای، به پروژه مهاجرت از شبکه مسی به فیبر نوری اشاره کرد و گفت: این پروژه، نخستین تغییر بنیادین زیرساختی در تاریخ مخابرات ایران پس از حدود صد سال فعالیت است و آثار آن تنها به حوزه ارتباطات محدود نمی‌شود، بلکه بر اقتصاد دیجیتال، کیفیت خدمات، جایگاه بین‌المللی اینترنت کشور و حتی مدیریت مصرف انرژی تأثیرگذار است.

به گفته وی، تبیین درست این ابعاد در رسانه‌ها، نقش مهمی در درک صحیح افکار عمومی از ضرورت و پیامدهای این تحول ملی دارد.

فرهنگ‌سازی؛ محور اصلی همکاری رسانه‌ای
جعفرپور، فرهنگ‌سازی را یکی از پیش‌نیازهای اصلی موفقیت پروژه‌های ارتباطی دانست و خاطرنشان کرد: امروز اینترنت به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی همه اقشار جامعه تبدیل شده است. اجرای پروژه‌های زیرساختی بدون اقناع و اطلاع‌رسانی مناسب، می‌تواند با مقاومت اجتماعی مواجه شود و هزینه‌ها را افزایش دهد. رسانه‌ها در این مسیر، نقش تسهیل‌گر و اعتمادساز دارند.

 آغاز فصل تازه همکاری مخابرات ایران و ایسنا با تأکید بر اعتماد رسانه‌ای
بیش از سخنان مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، دکتر زارعیان، معاون ارتباطات مدیرعامل، نیز با اشاره به جایگاه این خبرگزاری در فضای رسانه‌ای کشور گفت: خبرگزاری ایسنا به‌عنوان دومین خبرگزاری کشور و نخستین خبرگزاری پس از انقلاب اسلامی، از آذرماه ۱۳۷۸ فعالیت خود را آغاز کرد و با اتکا به نیروهای جوان و دانشجویی، خیلی زود به یکی از مراجع اصلی خبری کشور تبدیل شد.

وی با بیان اینکه ایسنا همواره در ارزیابی‌های رسانه‌ای شرکت مخابرات ایران جایگاهی برجسته داشته است، افزود: در تحلیل‌های روابط‌عمومی، همواره بررسی می‌کنیم کدام رسانه‌ها مرجع سایر خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستند و در این میان، ایسنا جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد.

زارعیان با اشاره به سابقه تعامل مثبت میان دو مجموعه تصریح کرد: سال گذشته و در جریان بازدید از خبرگزاری ایسنا، سطح ارتباطات میان دو طرف گسترده‌تر شد و در ادامه، مصاحبه‌ها و اخبار متعددی در قالب همکاری مشترک منتشر شد.
 
معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران تأکید کرد: انتظار ما از این همکاری، تبلیغات یا اخبار یک‌سویه نیست، بلکه هدف اصلی، اطلاع‌رسانی شفاف، حرفه‌ای و مبتنی بر نیازهای واقعی جامعه و افکار عمومی است؛ موضوعی که برای توسعه ارتباطات کشور ضروری است.

زارعیان با اشاره به تجربه مثبت همکاری با خبرگزاری ایسنا گفت: شاید ایسنا تنها خبرگزاری باشد که در طول سال‌های فعالیتش، هیچ‌گاه چالش جدی با آن نداشته‌ایم. روحیه حرفه‌ای خبرنگاران این مجموعه باعث شده پیش از انتشار اخبار، در صورت وجود ابهام، با تعامل و بررسی دقیق، اصل موضوع به‌درستی منتشر شود.

مدیرعامل ایسنا: رسانه‌ها نیز نیازمند «مهاجرت حرفه‌ای» هستند
در ادامه این دیدار، آقای نادعلی زاده  مدیرعامل خبرگزاری ایسنا با اشاره به تحولات عمیق در زیست‌بوم رسانه‌ای کشور اظهار کرد:  
بخش قابل توجهی از رسانه‌ها امروز در نقطه‌ای ایستاده‌اند که یا باید متناسب با تغییرات جدید، به‌روز شوند و بمانند یا عملاً از چرخه اثرگذاری خارج خواهند شد.

وی با مقایسه تحولات حوزه رسانه با پروژه مهاجرت از شبکه مسی به فیبر نوری گفت: همان‌طور که در حوزه ارتباطات صحبت از مهاجرت از مس به فیبر نوری است، در حوزه رسانه نیز سال‌هاست که مهاجرت مخاطبان از رادیو و تلویزیون سنتی به رسانه‌های جدید اتفاق افتاده و این یک واقعیت غیرقابل انکار است.

نادعلی زاده با تأکید بر ضرورت تطبیق سیاست‌های ارتباطی با این واقعیت افزود:  در چنین شرایطی، لازم است نهادهای تصمیم‌گیر، به‌ویژه در حوزه اطلاع‌رسانی، به اندازه‌ای که برای رسانه‌های سنتی ضریب نفوذ قائل هستند، برای رسانه‌های نوین نیز نقش و اثرگذاری واقعی در نظر بگیرند و سیاست‌گذاری‌ها بر اساس اقناع افکار عمومی و نه صرفاً آمارسازی صورت گیرد.

مدیرعامل خبرگزاری ایسنا با اشاره به پیامدهای نگاه انحصاری در حوزه رسانه تصریح کرد:  ادامه تأکید بر ضریب نفوذهای اعلامی و غیرواقعی، می‌تواند به ایجاد نوعی انحصار رسانه‌ای منجر شود و ما را به سمت بازاری بسته سوق دهد؛ موضوعی که در نهایت، نه به نفع رسانه‌هاست و نه به نفع جامعه.

وی با اشاره به آمادگی رسانه‌ها برای همکاری حرفه‌ای گفت: رسانه‌های مستقل و حرفه‌ای آماده‌اند در مسیر اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و همراه‌سازی افکار عمومی، به نهادهای اجرایی کمک کنند؛ کمکی که اگر به‌درستی دیده شود، می‌تواند هزینه‌های اجتماعی و ارتباطی پروژه‌های بزرگ ملی را به‌طور محسوسی کاهش دهد.

در این جلسه ، طرفین با امضای تفاهم‌نامه همکاری، بر توسعه ارتباط مستمر، تبادل اطلاعات، پوشش رسانه‌ای پروژه‌های ملی و پاسخ‌گویی شفاف به افکار عمومی تأکید کردند؛ همکاری‌ای که هدف آن، همراه‌سازی جامعه با تحولات کلان حوزه ارتباطات و توسعه زیرساخت‌های کشور عنوان شد.

به گزارش آلاچیق خبر ، نشانه‌های تحولی آرام اما عمیق در رویکردهای مدیریتی شرکت مخابرات ایران دیده می‌شود؛ تحولی که مدل تصمیم‌سازی این شرکت را از واکنش به مسائل جاری، به برنامه‌ریزی بلندمدت برای پایداری و کارآمدی زیرساخت‌های ارتباطی سوق داده است.

بر این اساس، شرکت مخابرات در حال تجربه تغییری تدریجی اما بنیادین در رویکردهای مدیریتی و راهبردی است؛ تغییری که هدف آن عبور از مدیریت روزمره و حرکت به‌سوی حکمرانی زیرساختی و آینده‌محور در یکی از حیاتی‌ترین صنایع کشور عنوان می‌شود.

تحلیل مجموعه مواضع، سیاست‌ها و تصمیم‌های اتخاذشده در دوره جدید مدیریت شرکت مخابرات ایران نشان می‌دهد این مجموعه در حال بازتعریف نقش خود در زیست‌بوم ارتباطات و اقتصاد دیجیتال کشور است. در این چارچوب، تأکید بر پایداری شبکه، اصلاح نگاه سرمایه‌گذاری و ارتقای کیفیت خدمات، نه به‌عنوان شعار، بلکه به‌مثابه ستون‌های اصلی یک نقشه راه بلندمدت دنبال می‌شود.

عبور از مدیریت واکنشی؛ شکل‌گیری منطق تصمیم‌های بلندمدت
یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های رویکرد مدیریتی در حال حاضر، فاصله‌گیری از الگوی تصمیم‌گیری کوتاه‌مدت و واکنشی است؛ الگویی که سال‌ها بر بخش‌هایی از صنعت ارتباطات کشور سایه انداخته بود. در نگاه مدیریت جدید، مخابرات ایران نه‌تنها وظیفه نگهداشت شبکه موجود را بر عهده دارد، بلکه مسئول تضمین تاب‌آوری زیرساخت‌های ارتباطی کشور در سال‌های آینده نیز هست.

بر این اساس، تصمیم‌های مربوط به نوسازی شبکه، توسعه فیبرنوری و بازطراحی زیرساخت‌ها، با در نظر گرفتن ملاحظات فنی، اقتصادی و اجتماعی اتخاذ می‌شوند؛ تصمیم‌هایی که هرچند در کوتاه‌مدت هزینه‌بر به نظر می‌رسند، اما در بلندمدت مانع از انباشت بحران‌های زیرساختی خواهند شد.

سرمایه‌گذاری هدفمند؛ بازخوانی واقع‌بینانه توسعه
در رویکرد مدیریت فعلی مخابرات، توسعه ارتباطات بدون پشتوانه اقتصادی پایدار، عملاً به تکرار چرخه فرسودگی منجر خواهد شد. از همین منظر، سیاست سرمایه‌گذاری در شرکت مخابرات ایران در حال عبور از رویکردهای پراکنده و کم‌اثر به سمت اولویت‌بندی هوشمندانه پروژه‌هاست.

تمرکز بر پروژه‌هایی که بیشترین اثر را بر کیفیت تجربه مشترک، پایداری شبکه و کاهش هزینه‌های عملیاتی دارند، نشان‌دهنده تلاش برای هم‌راستاسازی توسعه فنی با واقعیت‌های اقتصادی صنعت ارتباطات کشور است. این نگاه، مخابرات ایران را از یک مصرف‌کننده دائمی منابع، به یک بازیگر مسئول در مدیریت سرمایه‌های ملی نزدیک می‌کند.

استان‌ها در کانون توجه؛ بازتعادل ستاد و مناطق
تقویت نقش مناطق مخابراتی در استان ها، یکی دیگر از محورهای مهم در دوره جدید مدیریت به شمار می‌رود. در این الگو، استان‌ها نه به‌عنوان مجریان صرف دستورالعمل‌های ستادی، بلکه به‌عنوان بازوهای تصمیم‌ساز و پاسخ‌گو در قبال نیازهای محلی تعریف می‌شوند.

این رویکرد، ضمن افزایش انعطاف عملیاتی، امکان پاسخ‌گویی دقیق‌تر به مطالبات ارتباطی شهروندان در مناطق مختلف کشور را فراهم می‌کند و در عین حال، مفهوم عدالت ارتباطی را از سطح شعار به سطح اجرا نزدیک‌تر می‌سازد.

مخابرات ایران؛ زیرساخت توسعه، نه صرفاً اپراتور
در نگاه راهبردی، شرکت مخابرات ایران فراتر از یک اپراتور خدماتی تعریف می‌شود. این شرکت به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی توسعه اقتصاد دیجیتال، امنیت ارتباطی و تاب‌آوری زیرساخت‌های ملی دیده می‌شود؛ جایگاهی که مستلزم تغییر در نوع نگاه به مأموریت سازمان و نقش آن در تعامل با حاکمیت، بخش خصوصی و جامعه است.

بر همین اساس، تأکید بر کیفیت خدمات، رضایت مشترکان و اعتماد عمومی، به‌عنوان سرمایه‌های ناملموس اما حیاتی، در کانون توجه مدیریت جدید قرار گرفته است.

 بازآرایی آرام، اثرگذاری بلندمدت
مجموعه تحولات مدیریتی و جهت‌گیری‌های اعلام‌شده نشان می‌دهد شرکت مخابرات ایران در آستانه یک بازآرایی عمیق اما تدریجی قرار دارد؛ بازآرایی‌ای که موفقیت آن، بیش از هر چیز، به ثبات مدیریتی، انسجام سازمانی و همراهی سیاست‌گذاران بستگی دارد.

اگر این مسیر با همین منطق برنامه‌محور و آینده‌نگر ادامه یابد، می‌توان انتظار داشت مخابرات ایران بار دیگر نقش کلیدی خود را در معماری ارتباطی و توسعه ملی کشور، با تعریفی روزآمد و اثرگذار، تثبیت کند.

به گزارش آلاچیق خبر ، این پروژه که با هدف ارتقای کیفیت پوشش شبکه تلفن همراه و بهبود خدمات ارتباطی در منطقه اجرا شد؛ پاسخگوی یکی از مطالبات دیرینه ساکنان حسین‌آباد است که ماه‌ها در انتظار راه‌اندازی این سایت بودند. 
 
با بهره‌برداری از این سایت، دسترسی به خدمات نسل‌های نوین تلفن همراه در این منطقه به‌طور چشمگیری بهبود یافته و زمینه‌ساز ارتقای سطح رضایتمندی مشترکان خواهد بود.
 
گفتنی است؛ همراه اول در راستای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در سراسر استان اصفهان، اجرای پروژه‌های مشابه را در دیگر مناطق نیز در دستور کار دارد.

به گزارش آلاچیق خبر، در ایالات متحده ۹۰۰ هزار زن در حوزه برنامه‌نویسی کامپیوتر و خدمات مربوط مشغول به کار هستند و مجموع کارکنان این حوزه حدود ۲.۵ میلیون نفر برآورد شده است.

داده‌های Eurostat نشان می‌دهد که در اروپا نیز سهم زنان از نیروی کار فناوری در بیشتر کشور‌ها از جمله آلمان، فرانسه و دانمارک در یک دوره چهارساله منتهی با سال ۲۰۲۳ بیشتر شده است.

تقاضا برای نیروی کار در حوزه فناوری طی سالیان اخیر به مقدار چشمگیری افزایش یافته است. از آغاز همه گیری در پایان سال ۲۰۱۹، تعداد زیادی در این صنعت مشغول به کار شده‌اند. تعداد مشاغل این حوزه در ایالات متحده از دسامبر ۲۰۱۹ تا دسامبر ۲۰۲۳ به مقدار ۱۵ درصد افزایش یافته است و این در حالی است که در همین دوره میزان مجموع مشاغل کشور تنها ۱.۵ درصد رشد کرده است.

سهم زنان و مردان از مشاغل فناوری در ایالات متحده

بیانکا استرینگوینی، رئیس بخش کیفیت، گوناگونی و شمول در گروه کارگزینی Hays، می‌گوید از جمله دلایل افزایش سهم زنان می‌توان به تقاضا برای کارکنان فناوری در حوزه‌های جدید اشاره کرد. به گفته او امروزه در حوزه‌های مختلفی مثل بانکداری و شرکت‌های ارائه کننده کالاهای مصرفی، نیز به نیروی فناوری نیاز است.

سهم زنان و مردان از مشاغل فناوری در اتحادیه اروپا

او می‌گوید که این شرکت‌ها «استعداد‌های متنوع‌تری را هدف گرفته‌اند زیرا برای این جایگاه‌ها به نیروی کار نیاز دارند و همچنان در این زمینه‌ها با کمبود نیرو مواجه هستیم.»

به گفته استرینگوینی، زنان در ایالات متحده بیشتر از گذشته مشاغلی در حوزه شناسایی تهدید‌های سایبری و آزمایش‌های سایبری را در اختیار گرفته‌اند و این حوزه از قدیم تحت سلطان مردان است.

انعطاف در تنظیمات کاری نیز تاثیر به‌سزایی داشته است. به گفته فیسبوک، بیشتر نامزد‌هایی که پیشنهاد دورکاری را قبول می‌کنند به احتمال بیشتری خانم‌ هستند. شرکت مشاوره Nash Squared می‌گوید شرکت‌هایی که تنها یک روز یا دو روز حضور در هفته را الزامی می‌دانند ۲۷ درصد بیشتر از کارهای تمام حضوری زنان را استخدام می‌کنند.
سهم زنان و مردان از مشاغل فناوری در انگلستان

غول‌های فناوری نیز نقش مهمی در کاهش شکاف جنسیتی دارند. گزارش گوناگونی گوگل نشان می‌دهد که زنان از سهم ۲۰.۸ درصد در نیروی کار سال ۲۰۱۸ این شرکت، در حال حاضر به سهم ۲۵.۳ درصدی رسیده‌اند. در مایکروسافت سهم زنان از ۲۹.۲ درصد از نیروی کار در سال ۲۰۱۹ به ۳۳.۱ درصد رسیده و سهم زنان از مشاغل فناوری این شرکت نیز با رشد حدود پنج درصدی در همین دوره از ۲۱.۴ درصد به ۲۶.۶ درصد افزایش یافته است.

با این حال شکاف جنسیتی در حوزه فناوری همچنان بزرگتر از دیگر صنایع است. در ایالات متحده سهم زنان کمی بیشتر از ۳۰ درصد نیروی کار خدمات کامپیوتر است، در حالی که در حوزه خدمات مشاوره مدیریت سهم زنان به ۵۰.۳ درصد، در خدمات حقوقی ۶۵.۹ درصد و خدمات امور مالی ۵۵.۶ درصد است.

به گزارش آلاچیق خبر، محمدجعفرپور، مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت با تأکید ویژه اعلام کرد: «مخابرات به‌هیچ‌وجه به‌دنبال ایجاد انحصار در فیبر نوری نیست. توسعه پایدار تنها با مشارکت سایر اپراتورها محقق می‌شود. هر اپراتوری که به پروژه بیاید، سهمی در سرمایه‌گذاری خواهد داشت، هزینه‌ها برای هر دو طرف کاهش می‌یابد و سرعت اجرای پروژه چند برابر می‌شود.»

وی توضیح داد که نگرانی برخی اپراتورها درباره تبدیل انحصار مس به انحصار فیبر، از دلایل تأخیر در ابلاغ مصوبه‌ها بود، اما کمیسیون تنظیم مقررات در ۲۹ مهر ۱۴۰۴ نهایتاً دو مصوبه مهم ، مصوبه اجرای سوآپ (مهاجرت مس به فیبر) و مصوبه ارائه خدمات بیت‌استریم به منظور تضمین همکاری و بهره‌برداری مشترک اپراتورها از شبکه فیبر مخابرات را تصویب کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت مخابرات، این مصوبات راه را برای حضور اپراتورها در پروژه باز کرده و مدل مشارکت، «عامل کلیدی کاهش هزینه سرمایه‌گذاری، بهره‌وری بالاتر، و توسعه سریع‌تر اتصالات فیبر نوری» خواهد بود.

جعفرپور باتاکید بر فرسودگی شبکه مسی و هزینه‌های سنگین نگهداری آن گفت: «ادامه کار با این شبکه نه اقتصادی است و نه فنی. مصرف برق شبکه مسی چند برابر فیبر است و جایگزینی کابل‌ها هزینه‌های بسیار بالا دارد. مشارکت اپراتورها تنها راه توسعه سریع و کم‌هزینه است.»

وی  با اشاره به برگزاری کنفرانس ملی مخابرات در اوایل آبان و حضور رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات گفت خروجی این رویداد نقش مهمی در اطلاع‌رسانی عمومی و بهبود فضای بازار داشت.

مدیرعامل شرکت مخابرات همچنین با اشاره به اینکه اجرای پروژه در تمام مراکز استان‌ها آغاز شده و سیاست شرکت، تمرکز توسعه FTTH بر شهرهای بزرگ است. گفت : توسعه در روستاها، به دلیل بازگشت سرمایه بسیار طولانی، فعلاً در اولویت نیست و تنها پروژه‌های USO طبق قرارداد ادامه دارد.

وی به آماده‌سازی سامانه بومی OSS برای مدیریت FTTx و همچنین توسعه خدمات ابری در حوزه B2B اشاره کرد و این موارد را بخش دیگری از مسیر «تبدیل مخابرات به اپراتور مبتنی بر سرویس» دانست.

مهندس جعفرپور در جمع‌بندی سخنانش با اشاره به اینکه «مهاجرت کامل از شبکه مسی به فیبر نوری آغاز شده است؛ شرکت در حال یک پوست‌اندازی بزرگ است. تأکید کرد: «پروژه مهاجرت به فیبر بدون مشارکت اپراتورها شکل نمی‌گیرد. هدف ما ایجاد فضای رقابتی سالم، کاهش هزینه ملی و رساندن سرویس باکیفیت به مردم است.» 

رشد ۳۹ درصدی درآمد و هزینه در نیمه نخست سال / کنترل هزینه‌های مالی با وجود فاز توسعه
در ادامه نشست آنلاین پرسش و پاسخ سهامداران «اخابر» در ۱۹ آذر، موسی‌زاده معاون مالی شرکت مخابرات ایران، نیز گزارشی از عملکرد مالی شش‌ماهه نخست ارائه کرد. و اظهار داشت : شرکت علیرغم قرار داشتن در «فاز توسعه گسترده»، توانسته رشد متناسبی در درآمد و هزینه‌ها ثبت کند.
به گفته او، در نیمه نخست سال جاری، مخابرات شاهد رشد ۳۹ درصدی در درآمد و هزینه‌ها بوده و این روند در نهایت به «بهبود سود خالص» منجر شده است؛ موضوعی که به‌ گفته وی «نویددهنده افزایش مناسب درآمد هر سهم در پایان دوره» برای سهامداران است.
موسی‌زاده با بیان اینکه، ۸۹ درصد از درآمدهای مخابرات عملیاتی بوده و ۵۱ درصد این درآمدها به تلفن ثابت تعلق دارد. در ادامه تشریح درآمد این شرکت توضیح داد: مجموعه خدمات تلفن ثابت شامل تلفن باند پهن، دیتای تجاری و سایر اقلام تشکیل‌ دهنده این سهم هستند و در مجموع، درآمد عملیاتی شرکت در شش‌ماهه نخست به ۱۹.۵ همت رسیده که «نشان‌دهنده رشد قابل قبول و تداوم ظرفیت توسعه» است.
معاون مالی مخابرات در ادامه افزود: ۳۶ درصد از کل هزینه‌ها مربوط به دستمزد است، اما با در نظر گرفتن پیمانکاران، سهم این بخش به ۶۶ درصد می‌رسد. و همچنین ۱۰ درصد از هزینه‌ها به هزینه‌های مالی اختصاص دارد و «علی‌رغم فاز توسعه، شرکت توانسته هزینه مالی را در محدوده کنترل‌شده نگه دارد».
وی با اشاره به ساختار هزینه‌ها گفت: ۵۵ درصد هزینه‌ها مربوط به بهای تمام‌شده عملیات ،۱۰ درصد هزینه مالی و و باقی اقلام هزینه عمومی و اداری است.مقایسه دوره‌ای نشان می‌دهد بهای تمام‌شده از ۷.۹ همت در سال گذشته به ۱۰.۵ همت رسیده و هزینه فروش و اداری از ۳.۷ همت به ۴.۸ همت افزایش یافته است. 
موسی‌زاده تصریح کرد: «با وجود رشد طبیعی برخی اقلام هزینه واجرای هم‌زمان طرح‌های توسعه‌ای، روند عملکرد مالی شرکت قابل قبول است و تلاش ما حفظ این روند برای سهامداران است.»

جمع‌بندی پرسش‌های سهامداران و پاسخ مدیران شرکت مخابرات ایران
در جلسه پرسش و پاسخ با سهامداران، مدیران شرکت مخابرات ایران به مجموعه‌ای از مهم‌ترین دغدغه‌ها درباره سودآوری، شفافیت مالی، ساختار هزینه‌ها، پروژه برگردان و برنامه‌های توسعه پاسخ دادند.
بر اساس سیاست‌گذاری هیئت‌مدیره، رویکرد شرکت همچنان توزیع حداکثری سود است و مهندس جعفرپور تأکید کرد که برنامه سال آینده نیز ادامه همین مسیر خواهد بود، مشروط به عملکرد عملیاتی شرکت.

حمایت از سهم در بازار سرمایه
مدیرعامل مخابرات تصریح کرد: بهترین حمایت از سهم، عملکرد عملیاتی واقعی شرکت است. سال ۱۴۰۴ نقطه عطفی در تغییر رویکرد مخابرات دانسته شد؛ تغییری که هم درآمد شرکت را رشد خواهد داد و هم جایگاه برند را تقویت می‌کند و اثر آن به شکل طبیعی روی تابلو دیده می‌شود.

شفافیت مالی و عدم پنهان‌کاری
در پاسخ به نگرانی درباره پنهان‌سازی سود، وی تأکید کرد که مخابرات به عنوان یک شرکت بورسی، ملزم و متعهد به افشای کامل اطلاعات است و اساساً برنامه‌ای برای پنهان کردن سود نداشته و نخواهد داشت.

جذب محدود بازنشستگان و سیاست جدید نیروی انسانی
مهندس جعفرپور با بیان اینکه بازگشت تعداد کمی از بازنشستگان دارای تخصص، موضوعی معمول در شرکت‌های بزرگ  است، گفت: سیاست کلان شرکت، جوان‌سازی، ارزیابی عملکرد و پرداخت مبتنی بر عملکرد است. سامانه جامع ارزیابی اجرا شده و تا ابتدای سال آینده به شکل کامل عملیاتی می‌شود. همچنین نیروهای ستادی به تدریج به سمت بخش‌های عملیاتی منتقل خواهند شد. خروج نیروهای غیرکارآمد پس از طی مراحل قانونی نیز در برنامه قرار گرفته است.
مدیرعامل مخابرات توضیح داد که هزینه‌های مخابرات متاثر از تورم و دستمزدهاست و طبیعی است که رشد این بخش بیشتر باشد. بخش عمده هزینه‌ها مربوط به نیروی انسانی و تجهیزات است. در مقابل، شرکت برنامه افزایش درآمد را از طریق پروژه‌های جدید، توسعه فیبر نوری، سرویس‌های دیجیتال و خدمات سازمانی دنبال می‌کند. شرکت‌های زیرمجموعه نیز بازوهای اجرایی مخابرات هستند و هلدینگ مخابرات ایران در سال ۱۴۰۵ رونمایی خواهد شد.

تأمین مالی پروژه ۵ میلیارد دلاری برگردان
مدیر عامل شرکت مخابرات اعلام کرد: نگرانی‌ای درباره تأمین مالی پروژه ندارد، زیرا مدل طراحی شده مبتنی بر تأمین مالی تدریجی است، نه تزریق یکجای منابع. پروژه در تمام ۳۱ مرکز استان در حال اجراست. تاکنون گزارش‌گیری مالی آن در صورت‌ها قابل مشاهده نشده، زیرا بخش مهمی از پیشرفت پروژه در طراحی و آماده‌سازی رخ داده است. جمع‌آوری کابل‌های مسی نیز به‌زودی آغاز می‌شود و اثر مالی آن در دوره بعدی قابل مشاهده خواهد بود.

تجدید ارزیابی دارایی‌ها

مهندس جعفرپور افزود: به دلیل مشکلات اسنادی، امکان تجدید ارزیابی در حال حاضر محدود است. برنامه‌ای جامع برای ساماندهی اسناد املاک در استان‌ها تدوین شده و هدف این است که تا پایان ۱۴۰۵ بخش قابل توجهی از مشکلات حقوقی و ثبتی برطرف شود.

ارزش‌گذاری و مصرف کابل‌های مسی
ارزش روز کابل‌های مسی بر اساس قیمت بورس تعیین می‌شود و دستورالعمل مشخصی در همه استان‌ها اجرا می‌گردد. بخشی از تجهیزات و پرداخت پیمانکاران نیز از محل همین کابل‌ها انجام می‌شود.

ورود به کسب‌وکارهای دیجیتال و بازارهای جدید
مخابرات تمرکز اصلی خود را بر توسعه فیبر نوری و تثبیت موقعیت در این بازار قرار داده است. اما همزمان توسعه مراکز داده، خدمات ابری و سرویس‌های اینترنت اشیا نیز در دستور کار قرار دارد. پروژه کنترل هوشمند مصرف انرژی در ساختمان‌های دولتی و پروژه‌های IoT کشاورزی نمونه‌هایی از فعالیت‌های جاری هستند. بسته‌های اینترنت و IoT نیز به‌زودی وارد سبد محصولات می‌شود.

درآمدهای پروژه برگردان و تفکیک مشتریان

مهندس جعفر پور با بیان اینکه آرپوی فیبر نوری حدود سه برابر آرپوی کابل مسی برآورد شده است گفت:  تعداد مشترکان دیتا پس از برگردان حداقل دو و نیم برابر خواهد شد. این افزایش مشتری دیجیتال، مهم‌ترین منبع رشد درآمد است. هم‌زمان برنامه ارائه خدمات مجزا برای مشتریان خانگی و تجاری اجرا شده و معاونت‌های سازمانی و خانگی از هم تفکیک شده‌اند تا تمرکز روی بازارهای بزرگ‌تر افزایش یابد.
وی توضیح داد: رشد هزینه‌ها ناشی از دو عامل اصلی است: تورم عمومی کشور و افزایش سالیانه حقوق و دستمزد. بخش عمده هزینه‌های شرکت در نیروی انسانی و تجهیزات است که مستقیماً با تورم رشد می‌کند. به گفته او، مخابرات هم‌زمان با کنترل هزینه‌ها، برنامه مشخصی برای افزایش درآمد دارد و نتایج آن به‌زودی در صورت‌های مالی قابل مشاهده خواهد بود.

نقش شرکت‌های فرعی و برنامه هلدینگ

به گفته او، شرکت‌هایی که زیرمجموعه مخابرات هستند همگی عملیاتی و در دل صنعت مخابرات فعالیت می‌کنند و شرکت اضافه خارج از کسب‌وکار وجود ندارد. هدف از این شرکت‌ها، چابک‌سازی اجرای پروژه‌هاست. همچنین برنامه‌ریزی برای ریبرندینگ و ارائه ساختار جدید «هلدینگ مخابرات ایران» در سال ۱۴۰۵ انجام شده و شرکت‌های فرعی در این ساختار نقش کلیدی خواهند داشت.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران گفت: که پروژه مهاجرت شبکه از مس به فیبر بسیار بزرگ است و بخش قابل توجه پیشرفت آن در مرحله طراحی اتفاق می‌افتد. طراحی مراکز استان‌ها تا پایان مهرماه تکمیل شده است، اما جمع‌آوری کابل‌های مسی زمانی انجام می‌شود که اتصال تمامی مشترکان هر کابل (حدود دو هزار مشترک در هر کابل) کامل شود. از ماه آینده روند جمع‌آوری کابل‌ها آغاز و تأثیر مالی آن نیز در صورت‌های مالی دیده خواهد شد.

تجدید ارزیابی دارایی‌ها
به دلیل مشکلات اسناد املاک، امکان تجدید ارزیابی در حال حاضر وجود ندارد. برنامه‌ای تفکیک‌شده برای هر استان تعریف شده تا تعیین تکلیف اسناد، رفع معارض‌ها و ساماندهی املاک انجام شود. برآورد این است که تا پایان سال ۱۴۰۵ بخش عمده مشکلات حل شود.

ارزش‌گذاری کابل‌های مسی
مهندس جعفر پور افزود: ارزش روز کابل‌های مسی بر اساس نرخ‌های بورس کالا تعیین می‌شود و دستورالعمل مشخصی برای همه استان‌ها ابلاغ شده است. بخشی از هزینه‌های پروژه، پرداخت‌های پیمانکاران و برخی تجهیزات از محل همین کابل‌های جمع‌آوری‌شده انجام خواهد شد.

برنامه ورود به حوزه‌های کسب‌وکار دیجیتال
وی افزود : ورود مستقیم به مدل‌هایی مانند «خرید دیجیتال» در برنامه مخابرات نیست. تمرکز شرکت بر توسعه فیبر نوری، مراکز داده و خدمات ابری است. مخابرات قصد دارد بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات مراکز داده و کلود کشور باشد. در کنار آن توسعه خدمات مبتنی بر فیبر مانند IoT نیز آغاز شده و بسته‌های اینترنت + IoT وارد سبد محصولات می‌شود. پروژه‌های IoT صنعتی در حوزه انرژی، گلخانه‌ها و کشاورزی نیز هم‌اکنون در حال اجراست.
برنامه کاهش هزینه‌ها
مهم‌ترین اقدامات کاهش هزینه عبارت‌اند از:
• کاهش مصرف برق با اجرای پروژه فیبر
• حذف هزینه‌های سنگین نگهداری شبکه مسی
• افزایش بهره‌وری نیروی انسانی با برنامه‌های کیفی‌سازی
• اصلاح قراردادهای نگهداری مراکز مخابراتی و مدل جدید پیمانکاری
• تجربه موفق قبلی در زیرساخت برای کاهش هزینه‌ها
افزایش ۲.۵ همتی مطالبات
مطالبات عمدتاً از محل ارائه خدمات ثابت به دستگاه‌های دولتی، سازمان‌ها و نهادهاست. این مطالبات دوره‌ای تهاتر می‌شود و پیگیری برای تسویه در جریان است.

سؤال درباره بودجه تهاجمی امسال
مهندس جعفر پور اعلام کرد: حجم پروژه‌های جاری بی‌سابقه است و این بزرگ‌ترین پروژه ICT تاریخ کشور محسوب می‌شود. راه‌اندازی پروژه عظیم مهاجرت چند ماه زمان نیاز داشت، اما اثرات آن اکنون در بودجه قابل مشاهده است و انتظار می‌رود بخش قابل توجهی از بودجه تا پایان سال محقق شود. پروژه با سرمایه داخلی شرکت و مشارکت‌های محلی مدیریت می‌شود و روند پیشرفت آن شتاب گرفته است.
مهندس جعفرپورهمچنین درباره تعرفه ها توضیح داد: شرکت مخابرات پایین ترین تعرفه اینترنت ثابت را در کشور دارد تعرفه تلفن نیز به دلیل انحصاری بودن توسط شورای رقابت تعیین می شود هدف شرکت این است که در میان اپراتورهای ثابت تفاوت معناداری در تعرفه مخابرات وجود نداشته باشد اما در مجموع مخابرات خود را به صرفه ترین ارائه دهنده خدمات مدرن حوزه اینترنت ثابت می داند.

به گزارش آلاچیق خبر ، سید ستار هاشمی با تأکید بر اینکه تحول دیجیتال امروز یک ضرورت راهبردی است، گفت: «سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال به دلیل نرخ بازدهی و سرعت اثرگذاری، با سایر حوزه‌ها قابل مقایسه نیست. به همین دلیل کشورهای مختلف، برنامه‌های ویژه‌ای را برای توسعه لایه‌های زیرساختی و جذب سرمایه در این بخش دنبال می‌کنند؛ رویکردی که در وزارت ارتباطات نیز با محوریت بخش خصوصی در حال پیگیری است.»

او با اشاره به تکالیف قانونی برنامه هفتم توسعه افزود: «حجم سرمایه‌گذاری موردنیاز در اقتصاد دیجیتال به‌گونه‌ای است که اتکای صرف به منابع دولتی نه توجیه دارد و نه امکان‌پذیر است. بنابراین راهبرد ما فعال‌سازی ظرفیت‌های بخش خصوصی، مشارکت‌جویانه کردن پروژه‌ها و ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران است.»

وزیر ارتباطات با تشریح اقدامات جاری وزارتخانه گفت: «در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی از جمله فیبر نوری، نسل پنجم و آماده‌سازی برای نسل ششم تلفن همراه، هم مسیر ارتقای پوشش را دنبال می‌کنیم و هم زمینه مشارکت بخش خصوصی را گسترش می‌دهیم. پروژه فیبر نوری هم در قالب FTTH با محوریت اپراتورهای خصوصی و هم در قالب مهاجرت از سیم مسی به فیبر با محوریت مخابرات ایران در حال اجراست.»

او با اشاره به تقویت زیرساخت‌های داده‌محور کشور اظهار کرد: «هر جا صحبت از ارتباطات پرظرفیت می‌شود، موضوع اصلی داده است. برای حکمرانی داده، توسعه مراکز داده، توان پردازشی و ذخیره‌سازی، برنامه‌های جدیدی طراحی کرده‌ایم. همچنین مسیر توسعه دوباره ابر دولت با مشارکت بخش خصوصی آغاز شده و سازمان تنظیم مقررات در حال آماده‌سازی صدور پروانه اپراتور هوش مصنوعی است.»

هاشمی با اشاره به چالش‌های سال‌های اخیر در حوزه داده تأکید کرد: «رفع این چالش‌ها بدون نقش‌آفرینی جدی فعالان بخش خصوصی ممکن نیست و برای همین نقشه راه جدیدی تدوین شده است.»

دعوت از بخش خصوصی برای مشارکت در اقتصاد دیجیتال؛ تغییر ریل سیاست‌گذاری وزارت ارتباطات

در ادامه این همایش، احسان چیت‌ساز معاون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا، با ارائه گزارشی از روندهای جهانی اقتصاد دیجیتال، تحولات الگوهای سرمایه‌گذاری و برنامه‌های جدید وزارت ارتباطات برای تحریک سرمایه‌گذاری را تشریح کرد.

چیت‌ساز با اشاره به اینکه مزیت رقابتی کشورها دیگر صرفاً بر میزان سرمایه‌گذاری نیست، گفت: «عامل تعیین‌کننده، سرعت تبدیل دانش به ارزش است. هر نهادی که بتواند این چرخه را سریع‌تر طی کند، سهم بیشتری از اقتصاد آینده خواهد داشت.»

او افزود: «در حالی که سرمایه‌گذاری جهانی در بسیاری از حوزه‌های غیردیجیتال کاهش یافته، اقتصاد دیجیتال تنها بخشی است که رشد خود را حفظ کرده است. سرمایه‌گذاری در مراکز داده طی یک سال سه برابر شده و ۴۰ درصد کل سرمایه‌گذاری این حوزه را تشکیل می‌دهد. خدمات ابری نیز رشد شش‌برابری داشته‌اند.»

معاون وزیر با مقایسه وضعیت ایران با روندهای جهانی تصریح کرد: «در حالی که دنیا در حال افزایش سرمایه‌گذاری روی لایه‌های هسته‌ای اقتصاد دیجیتال است، در کشور ما این حوزه طی سال گذشته با کاهش مواجه بوده. ریل سیاستی وزارت ارتباطات تغییر کرده تا با فعال‌سازی بخش خصوصی و جذاب‌سازی فضای سرمایه‌گذاری، ایران دوباره به قطب سرمایه‌گذاری این حوزه تبدیل شود.»

او با اشاره به تغییرات مدل‌های سرمایه‌گذاری جهانی افزود: «ادغام و تملک دارایی‌ها در هسته دیجیتال شدت گرفته و شرکت‌ها بخش‌های قابل برون‌سپاری را واگذار می‌کنند. یک‌ سوم سرمایه‌گذاری‌های ساخت از ابتدا در دنیا در حوزه اقتصاد دیجیتال انجام می‌شود.»

چیت‌ساز تأکید کرد که رویکرد وزارت ارتباطات از تصدی‌گری دولتی به سمت تنظیم‌گری هوشمند، دعوت از بخش خصوصی و همکاری چندجانبه تغییر کرده است. او از تدوین «راهنمای سرمایه‌گذاری»، طراحی سازوکارهای جدید، صدور مجوزهای بدون‌نام و فراهم‌سازی محیط‌های تست در پارک فناوری اطلاعات خبر داد.

معاون وزیر همچنین از پروژه تأمین ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه برای رفع نیازهای انرژی اقتصاد دیجیتال و برنامه‌ریزی برای توسعه زنجیره فناوری از مواد اولیه کمیاب تا چیپ‌ست‌ها، سکوی ابری، حکمرانی داده و مدل‌های هوش مصنوعی خبر داد.

به گزارش آلاچیق خبر / جعفرپور با اشاره به پروژه ملی توسعه فیبرنوری افزود: «هدف ما تبدیل تمام مشترکان تلفن ثابت به مشترکان نوری است. این طرح ضریب نفوذ اینترنت ثابت را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد و ایران را در رتبه‌بندی‌های جهانی به جایگاه واقعی خود نزدیک می‌کند.»

مدیرعامل مخابرات تأکید کرد: «با توسعه شبکه فیبر نوری، کیفیت اینترنت ثابت به‌ طور اساسی ارتقا می‌یابد و این تحول زیرساختی می‌تواند سهم اقتصاد دیجیتال را به بیش از ۱۰ درصد برساند. افزایش کیفیت، پایداری و سرعت دسترسی به اینترنت ثابت زمینه‌ساز رشد کسب‌وکارهای دیجیتال و گسترش خدمات مبتنی بر فناوری خواهد بود.»

به گزارش آلاچیق خبر ، فارقلیطیان در این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای مخابرات منطقه اصفهان در حوزه‌های فنی، فرهنگی و اجتماعی، بر لزوم تقویت تعاملات دوجانبه میان مجموعه مخابرات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای ارتقای سطح خدمات‌رسانی به مردم و تحقق اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی تأکید کرد.

سردار فدا نیز در این نشست، با قدردانی از تلاش‌های مجموعه مخابرات در عرصه‌های مختلف، بر اهمیت نقش‌آفرینی دستگاه‌های خدماتی در تحقق گفتمان جهاد تبیین و خدمت‌رسانی مؤثر به مردم تأکید کرد.

گفتنی است؛ عباس هاشمی معاون شبکه، مهدی یوسفی معاون تجاری و امور مشتریان، سید محمود حسینی رئیس اداره حراست، قاسم محمدی رئیس اداره بازرسی و مجید باطنی منش فرمانده پایگاه بسیج مخابرات منطقه اصفهان از جمله حاضرین در این دیدار بودند.

در پایان این دیدار، طرفین بر استمرار همکاری‌های مشترک، به‌ویژه در حوزه‌های فرهنگی، پدافند غیرعامل و ارتقای سطح آمادگی‌های سایبری تأکید کردند.

به گزارش آلاچیق خبر ، مدیر مخابرات منطقه اصفهان در این نشست استراتژیک که با هدف هم‌افزایی و تسریع در اجرای پروژه‌های زیرساختی حوزه ارتباطات برگزار شد؛ با اشاره به اهمیت راهبردی پروژه برگردان و نقش آن در ارتقای کیفیت خدمات ارتباطی، بر لزوم تسریع در روند اجرایی و رفع موانع موجود تأکید کرد.

مهندس فارقلیطیان در ادامه سخنان خود، با تأکید بر ماهیت راهبردی و ملی پروژه برگردان، آن را فراتر از یک تغییر فنی صرف عنوان کرد و اشاره کرد که جایگزینی زیرساخت‌های قدیمی مسی با فیبرنوری، نه تنها کیفیت خدمات ارتباطی را به‌طور جهشی ارتقا می‌دهد و فراهم‌ساز بستر اینترنت پرسرعت و پایدار است، بلکه نقشی حیاتی در معماری دولت هوشمند و تضمین عدالت ارتباطی برای تمام شهروندان استان دارد.

​مدیر مخابرات منطقه اصفهان خطاب به تیم مدیریتی حاضر در نشست، بر لزوم عزم جدی و مضاعف برای تسریع در روند اجرایی و رفع سریع موانع حقوقی و فنی تأکید کرد و توسعه همه‌جانبه شبکه فیبرنوری را به عنوان یک اولویت تغییرناپذیر در مسیر رسیدن به اهداف کلان کشوری معرفی کرد و بیان داشت برای تحقق اهداف پیش رو، نیاز به کار جهادی و مضاعف می‌باشد که با تغییر نگرش‌ها و عملکردها و بهره‌مندی حداکثری از منابع و ظرفیت‌های سازمانی اتفاق خواهد افتاد و این مهم، هدف برنامه‌ریزی‌های منطقه است.

​در ادامه صحبت‌های فنی و عملیاتی نشست، معاونین و مدیران ستادی، گزارش‌های جامع و دقیقی از وضعیت فعلی پیشرفت پروژه‌های برگردان در سطح استان ارائه دادند. این گزارش‌ها به روشنی چالش‌های فنی و اجرایی پیش‌رو، از جمله مشکلات در مسیرهای حفاری، هماهنگی‌های شهری و تأمین تجهیزات را ترسیم کرد و سپس راهکارهای پیشنهادی خلاقانه برای فائق آمدن بر این موانع به بحث گذاشته شد.

مدیران و رؤسای شهرستان‌ها که در خط مقدم اجرای طرح قرار دارند، با انتقال تجربیات میدانی و عملیاتی خود، اهمیت هماهنگی و هم‌افزایی بی‌وقفه میان واحدهای اجرایی داخلی و پیمانکاران کلیدی را به عنوان عامل اصلی موفقیت در شتاب‌دهی طرح برجسته ساختند.

این نشست با جمع‌بندی پیشنهادها و تعیین برنامه‌های اجرایی کوتاه‌مدت و میان‌مدت به کار خود پایان داد.

آب و هوا

مزایده املاک مازاد مخابرات

شرکت گاز استان کردستان

شرکت گاز استان کردستان

شرکت گاز استان کردستان

آخرین اخبار
اقتصادی
خرداد 30, 1405
 احسان مشکلانی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان با اشاره به جایگاه ویژه کمیته تخصصی روابط عمومی و اطلاع‌رسانی انرژی، از تلاش‌های ...
اقتصادی
خرداد 29, 1405
سردار دکتر منتظرالمهدی در ادامه یادداشت آورده است: بی‌شک، غرض از تحمیل آشوب جنگ به مردم شریف ایران،  تضعیف اراده ملی و آسیب‌زدن به فرهنگ و هویت ...
اقتصادی
خرداد 29, 1405
🔻مهم‌ترین اقدام شرکت در این حوزه، بهره‌برداری از تصفیه‌خانه متمرکز پساب ذوب‌آهن اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین پروژه بازچرخانی آب در صنعت فولاد کشور است ...

Please publish modules in offcanvas position.